Perjalanan ke pingat emas dalam Sukan SEA

Perjalanan ke pingat emas dalam Sukan SEA

Photo courtesy of @fizsaid // #kredittofizzo

Muhaizar mempunyai bakat dan minat terhadap sukan marathon sejak bangku sekolah. 

“Saya bermula dalam sukan larian pada tahun 2005 dalam olahraga dgn acara 3000m lari berhalangan dalam Tentera Darat malaysia. Dan ATM. “ 

Walaupun lewat masuk ke dalam sukan larian, Muhaizar telah membuktikan dengan kegigihan dan kesungguhan yang dimiliki, beliau mampu beraksi dengan cemerlang sebagai atlet profesional, malah membawa pulang pingat gangsa di Sukan Sea 2017

Muhaizar mengenai cabaran terbesar yang dihadapinya dalam kerjaya lariannya adalah: 

"bila dapat mewakili malaysia dalam acara marathon pada tahun 2017, kerana bawa nama negara kerana saya adalah yg pertama dalam marathon seteleh 44 tahun dalam sea games malaysia tiada yg dapat pingat dalam marathon di sea games.”

Apabila bertanya: apa yang Muhaizar fikir adalah satu perkara yang memisahkan atlet profesional daripada atlet amatur?

"Dalam amatur dan professional Atlit Professional ia mempunyai kelebihan dari segi bakat dan sentiasa meningkat dalam masa ke semasa. Untuk amatur mungkin adalah atlit yg training tapi mungkin susah nak dapat capai satu tahap yg seperti atlit professional."

Akhirnya, nasihat Muhaizar yang ingin berikan kepada calon pelari muda adalah:

Kalau rasa ada bakat dalam larian jarak jauh teruskan minat dan banyakan belajar dan kuatkan usaha sentiasa berdoa. Pasti akan capai maklamat yg tinggi dalam arena larian ini ahap yg seperti atlit professional.”

Matlamat akhir Muzaihar’s untuk larian adalah untuk memecahkan rekod kebangsaan dalam acara maraton lelaki dan memenangi emas untuk Malaysia dalam Sukan Sea untuk acara maraton.

Muzaihar adalah inspirasi sebenar kepada semua pelari di Malaysia dan kami berharap untuk melihatnya mencapai lebih banyak lagi dalam bidang yang kompetitif ini. 

Yang Benar,

Andrew

Team OVER

RELATED ARTICLES

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *